10 lockdown-tips voor ondernemers


Zelfs met de grootste overheidsmachine, de meest geavanceerde gezondheidszorg en de hoogste belastingen ter wereld blijkt ons land er maar niet in te slagen om een efficiënte test- en vaccinatiestrategie op poten te krijgen. De enige behandeling volgens experten en politici om de recente stijging van covid infecties tegen te gaan: lockdown 3.0 

De marketeers van onze beleidsmakers verzachten echter de pijn door deze derde lockdown liefkozend een "Paaspauze" te noemen en de media.. die zingen het liedje in koor met hen mee. Ondertussen beschouwen velen dit ook niet als 'een echte lockdown' want we kunnen toch nog op afspraak naar de winkel. 

Iedereen kan wel een pauze gebruiken, maar ondernemers hebben die luxe niet. Er moet nu harder gewerkt worden dan ooit tevoren. Zij moeten zich voor een derde keer heruitvinden in een wereld waarin persoonlijk contact met de klant steeds moeilijker wordt.


Online communiceren is nu belangrijker dan ooit


Bedrijven die de voorbije jaren geïnvesteerd hebben in hun online communicatie en marketing plukken daar nu de vruchten van. Anderen doen een inhaalbeweging en proberen met een webshop het omzetverlies zo enigszins goed te maken. Communicatie met je klanten blijft de basis van je succes online, want een webshop zonder publiek is nog steeds hetzelfde als een lege winkel. Met deze tips helpen we je alvast verder.


1. Hou je klanten op de hoogte


Is je zaak gesloten, beperkt bereikbaar of nog steeds volledig up-and-running? Laat het je klanten weten. Ze worden graag op de hoogte gehouden in verband met bestellingen en leveringen. Communiceer je aangepaste openingsuren en de maatregelen die je neemt voor je klanten en je personeel. Denk er aan om dit ook in Google weer te geven.

Update beschrijving

2. Zorg dat je afspraken en opleidingen online doorgaan


Afspraken hoeven niet uitgesteld of afgesteld te worden. Laat je meetings online doorgaan via Google Hangouts. In deze video toon Emiel Jans hoe eenvoudig deze Google dienst is. Deel deze tip met andere ondernemers en je klanten. Laat dit ook weten via een update in Google via Google My Business.

Maak een post

3. Zorg dat je telefonisch bereikbaar blijft


Klanten en leveranciers zitten met vragen en willen je graag kunnen bereiken. Is er niemand bereikbaar via het algemeen nummer van je zaak? Of net wel? Maak een doorschakeling naar een mobiel nummer. 


Dit kan je ook gemakkelijk zelf instellen in de Google Mijn Bedrijf applicatie. Hier kan je hem downloaden voor iPhone en Android

4. Zorg dat je bestellingen online kan ontvangen


Communiceer met je doelgroep hoe ze jouw product of dienst online kunnen bestellen. Zet nu extra in op je website, je webshop en al je social media kanalen. Een blogbericht of een video zijn de meest geschikte manieren om een duidelijke boodschap over te brengen.

5. Stel een pop-up in op je website of webshop


Zijn er wijzigingen in je assortiment of zijn de leveringstermijnen aangepast? Informeer jouw bezoekers van alle veranderingen via een popup. Zo weten zij wat ze kunnen verwachten.

6. Maak tijd voor je online strategie


Beurzen en bijeenkomsten zullen allicht de rest van het jaar niet plaatsvinden. Investeren in je online strategie en publiciteit zijn dus cruciaal om je klanten te bereiken. Maak daarom gebruik van al je online communicatiekanalen.

Handige artikels:


7. Motiveer je klanten om afspraken online te doen


Door je afspraken, verkoopsgesprekken en projectbesprekingen online te doen vermijd je dat je bedrijf stil komt te liggen. Geef je klanten een mooie korting, bijvoorbeeld per uitgespaarde kilometer, of doneer het verschil aan een goed doel.


8. Gebruik je tijd om te experimenteren met online tools

De meeste mensen gebruiken geen spraakcommando's, hebben nog nooit een gesprek gevoerd via FaceTime of hebben nog nooit een video gedeeld via YouTube. Nu is het ideale moment om die stap te zetten en na te denken hoe je deze handige diensten in kan zetten voor je bedrijf.

Handige artikels:

Hier kan je een overzicht vinden van de handigste spraakcommando's
Zo maak je zelf sterke video's

9. Je staat er niet alleen voor

Zijn er collega ondernemers die aanvullende producten of diensten aanbieden? Denk dan na over een gezamenlijk aanbod. Heb je zelf creatieve tips om te delen met je klanten? Laat het hen dan weten via je social media en nieuwsbrieven. Iedereen kan momenteel alle hulp gebruiken.

10. Maak gebruik van de overheidssteunmaatregelen


We hopen van harte dat met de huidige maatregelen de gevolgen voor iedereen zo beperkt mogelijk blijven. Let goed op jullie zelf en jullie naasten. Gezondheid gaat boven alles.

Aanbevolen voor jou

Start gericht online te communiceren met je (nieuwe) klanten

Wacht niet enkel tot je gevonden wordt maar communiceer online rechtstreeks met je doelgroepen op je site, blog, social media en per mail.

Maak een afspraak

Referentieblogs

BEKIJK ALLES   >>

In de kijker

Updates

Inschrijven Nieuwsbrief

Zo word je altijd als eerste op de hoogte gebracht van ons laatste nieuws, updates, jobs, tips & promoties. Stay UP-TO-DATE!

Wat anderen over ons zeggen

NIEUW: UP-TO-DATE MY BUSINESS

Makkelijker, sneller & veiliger kan niet meer!

Ontdek onze nieuwe app waarmee je altijd & overal je (nieuwe) klanten kan bereiken met 1 klik. Tegelijk op je blog, site, social media & per mail.

Ontdek Meer

Referentieblogs

BEKIJK ALLES   >>

In de kijker

Updates

Inschrijven Nieuwsbrief

Zo word je altijd als eerste op de hoogte gebracht van ons laatste nieuws, updates, jobs, tips & promoties. Stay UP-TO-DATE!

WEBSITE LATEN MAKEN?​​​​​​​​​​​​​​

Kies voor een Smart-Site, 100% in Google

Een Smart-Site maakt het gemakkelijk om automatisch up-to-date te blijven met je klanten en overal aanwezig te zijn.

Maak een afspraak