10 lockdown-tips voor ondernemers

Het Coronavirus bedreigt niet alleen de gezondheid van mensen, maar door de noodzakelijke maatregelen ook de gezondheid van jouw bedrijf. Vanaf vandaag zullen nog meer mensen moeten thuis blijven. Dat betekent dat niet alleen je werknemers thuis zijn, maar ook je klanten. Wat nu met jouw bedrijf?

Online communiceren is nu belangrijker dan ooit

Net zoals met je familieleden en vrienden, moet je ook contact houden met je klanten. Op dit moment is het vooral van belang om je klanten te informeren en dat kan met deze tips.

1. Hou je klanten op de hoogte

Is je zaak gesloten, beperkt bereikbaar of nog steeds volledig up-and-running? Laat het je klanten weten. Ze worden graag op de hoogte gehouden in verband met bestellingen en leveringen. Communiceer je aangepaste openingsuren en de maatregelen die je neemt voor je klanten en je personeel. Denk er aan om dit ook in Google weer te geven.

Update beschrijving

2. Zorg dat je afspraken en opleidingen online doorgaan

Afspraken hoeven niet uitgesteld of afgesteld te worden. Laat je meetings online doorgaan via Google Hangouts. In deze video toon Emiel Jans hoe eenvoudig deze Google dienst is. Deel deze tip met andere ondernemers en je klanten. Laat dit ook weten via een update in Google via Google My Business.

Maak een post

3. Zorg dat je telefonisch bereikbaar blijft

Klanten en leveranciers zitten met vragen en willen je graag kunnen bereiken. Is er niemand bereikbaar via het algemeen nummer van je zaak? Of net wel? Maak een doorschakeling naar een mobiel nummer. 

Dit kan je ook gemakkelijk instellen in de Google Mijn Bedrijf applicatie. Hier kan je hem downloaden voor iPhone en Android

4. Biedt jouw product of dienst online aan

Communiceer naar je doelgroep hoe ze jouw product of dienst kunnen bestellen. Zet nu extra in op je website, je webshop en al je social media kanalen. Een blogbericht of een video zijn de meest geschikte manieren om een duidelijke boodschap over te brengen.

5. Stel een pop-up in op je website of webshop

Zijn er wijzigingen in je assortiment of zijn de leveringstermijnen gewijzigd? Informeer jouw  bezoekers van alle veranderingen. Zo weten zij wat ze kunnen verwachten.

6. Maak tijd voor je online strategie

Beurzen en bijeenkomsten zijn massaal geannuleerd. Daarom is het nu de moment om te investeren in je online strategie en publiciteit. Al je klanten zijn nu online bereikbaar. Maak daarom gebruik van al je online communicatiekanalen.

Handige artikels:

Bereik meer mensen online dan ooit tevoren
Start gericht te communiceren met uw doelgroep
5 tips om je bedrijfscommunicatie online een boost te geven

7. Motiveer je klanten om afspraken online te doen

Door je afspraken, verkoopsgesprekken en projectbesprekingen online te doen vermijd je dat bedrijf stil komt te liggen. Geef je klanten een mooie korting, bijvoorbeeld per uitgespaarde kilometer, of doneer het verschil aan een goed doel.

8. Gebruik je tijd om te experimenteren met online tools

De meeste mensen gebruiken geen spraakcommando’s, hebben nog nooit een gesprek gevoerd via FaceTime of hebben nog nooit een video gedeeld via YouTube. Nu is het ideale moment om die stap te zetten en na te denken hoe je deze handige diensten in kan zetten voor je bedrijf.

Handige artikels:

Hier kan je een overzicht vinden van de handigste spraakcommando’s
Zo maak je zelf sterke video’s

9. Je staat er niet alleen voor

Zijn er collega ondernemers die aanvullende producenten of diensten aanbieden? Denk dan na of je een gezamenlijk aanbod online kan lanceren. Heb je zelf creatieve tips om te delen? Laat het dan weten via je social media en nieuwsbrieven. Iedereen kan momenteel alle hulp gebruiken.

10. Maak gebruik van de overheidssteunmaatregelen

Je staat er gelukkig niet alleen voor. De overheid is zich bewust van de impact van deze crisis op je bedrijf. UNIZO verzamelde op hun website alle maatregelen die de overheid neemt om steun te bieden aan bedrijven.

We hopen van harte dat met de huidige maatregelen de gevolgen voor iedereen zo beperkt mogelijk blijven. Let goed op jullie zelf en jullie naasten. Gezondheid gaat boven alles.

Als je zelf hulp nodig hebt met je online communicatie, of het instellen van je advertenties, laat het ons dan weten. We zetten dan een online meeting op via Google Hangouts, Facetime of Whatsapp en denken samen na over de beste aanpak. Dit gesprek is volledig kosteloos en vrijblijvend.

Contacteer ons

U kan ons steeds telefonisch bereiken tijdens de openingsuren op het nummer +32 (0)11 870 835 of via dit contactformulier. Graag tot ziens.