5 tips om je bedrijfscommunicatie online een boost te geven

Om als bedrijf relevant te blijven moet je in dit online tijdperk communiceren en vooral: blijven communiceren. De middelen zijn er immers, ook al ben je er nog niet mee vertrouwd. Het lijkt vaak complex maar dat hoeft het niet te zijn. Met deze 5 tips geef je je bedrijfscommunicatie online een stevige boost.

1. Bouw aan een verhaal met je bedrijf

Heb je al gehoord van corporate storytelling? Verhaaltjes vertellen rond je onderneming? Als je het zo stelt, klinkt het misschien banaal, maar door met een sterk verhaal naar buiten te komen blaas je je merk (nieuw) leven in. Een sterk voorbeeld uit de autosector is Volvo, dat met zijn thema ‘veiligheid’ zich vroeger en nu onderscheidt van andere merken. Ze brengen losse verhalen, die telkens op hetzelfde thema inhaken. Zoek wat uniek is voor jouw onderneming of met welk verkoopargument je een thema wil maken waar je een verhaal rond vertelt.

Een ander sterk voorbeeld is de Think Different campagne van Apple. Steve Jobs legt in deze video perfect uit hoe hij het verhaal van Apple in beeld bracht met ‘Think Different’. Vergis je niet: de kwaliteit van deze video is slecht, maar de inhoud is niets minder dan verplichte leerstof voor elke moderne ondernemer:

Storytelling gaat verder: het laat zien wie je als ondernemer bent en waar je voor staat. Zijn er gedeelde normen en waarden, dan gaan mensen zich sneller inleven. Want verhalen raken ons gevoel. Een goed verhaal onderscheidt je niet alleen van andere bedrijven, maar zorgt ook voor sympathie. Daarom blijven ze veel beter hangen dan droge, feitelijke informatie. Zowel klanten als medewerkers kunnen zich beter of zelfs helemaal opnieuw gaan verbinden en zo ontstaat er een gevoel van trots om een merk uit te dragen.

2. Neem testimonials op met tevreden klanten

Testimonials zijn een meer toegewijde vorm van positieve recensies waarin klanten vertellen over hun ervaring met een bedrijf. Dat kan in tekstvorm (best via Google Reviews), maar uiteraard zijn video testimonials veel krachtiger. Een tevreden klant voor de camera laten plaatsnemen komt nu eenmaal natuurlijker en oprechter over. Bezoekers of kijkers leren in één klap je producten of diensten kennen en krijgen te zien hoe ze een meerwaarde hebben betekend. En dat wekt vertrouwen. De kans is dus veel groter dat ze tot een aankoop zullen overgaan.

Deel de video-testimonials vervolgens met je publiek via een YouTube kanaal en door ze regelmatig te verspreiden via je social media kanalen. Hier kan je onze voorbeelden vinden van meer dan 20 klanten uit verschillende sectoren:

3. Adverteer op social media

65 procent van de Belgen gebruikt minstens één sociaal medium op dagelijkse basis. En ze brengen er gemiddeld zo’n anderhalf uur per dag door. Op sociale media adverteren is dus dé manier bij uitstek om je doelpubliek te bereiken. En de kosten zijn, vandaag nog, zeer laag ten opzichte van traditionele vormen van adverteren om je doelgroep te bereiken.

Wil je als adverteerders betalend reclame maken, dan zijn er een hoop mogelijkheden om je campagnes te optimaliseren. Zo kunnen ze de specifieke doelstelling kiezen, het gewenste advertentietype uitkiezen en het exacte doelpubliek afbakenen. Facebook en LinkedIn hebben van alle sociale media de meest uitgebreide analyse-tools om te meten welk effect je advertenties hebben. Want meten is weten. Zo ben je er zeker van dat elke euro ook echt gespendeerd wordt om precies die mensen te bereiken.

4. Adverteer op YouTube 

Advertenties op YouTube lopen via het netwerk van Google AdWords. Adverteren kost er nu nog tussen de 10 en 30 cent (kost-per-view). De kans is groot dat die prijzen op korte termijn zullen verdubbelen, aangezien er op dit moment eigenlijk nog maar weinig adverteerders op aanwezig zijn. Zo gaat het met alle reclamebudgetten… Hoe meer bedrijven hier gebruik van maken, hoe duurder die advertenties worden.

Gemiddeld kijken de gebruikers een uur per dag naar YouTube op hun mobiele apparaat. En met de opkomst van smart-tv’s wordt er meer dan ooit naar YouTube gekeken in de huiskamer of salon. Het grote voordeel is dat je reclameclipjes thematisch getoond worden bij video’s die verband houden met het product of de dienst die je aanbiedt. Met wat geluk wordt jouw advertentie zelfs getoond voor het eigenlijke filmpje van een (lokale) concurrent. Raar maar waar: op YouTube kan het vooralsnog.

5. Maak gebruik van een Smart-Site of een Smart-Blog 

Een website alleen is niet meer genoeg. Door te wachten tot je potentiële klanten jouw bedrijf spontaan online vinden loop je heel wat kansen mis. Succesvolle bedrijven profileren zich vandaag online via diverse sociale media kanalen en nieuwsbrieven om top of mind te blijven. Het lijkt vaak tijdrovend, kostelijk en vermoeiend om klanten via verschillende kanalen te bereiken, maar het kan ook anders.

Bij UP-TO-DATE WebDesign spelen we volgens de regels van Google. Zo scoren onze Smart-Sites en Smart-Blogs sterk bij de zoekreus, omdat we ze volledig met Google diensten bouwen. Ze hebben geen ‘houdbaarheidsdatum’ want Google zorgt er zelf voor dat hun diensten voor altijd up-to-date blijven. Visueel kunnen ze eenvoudig geüpdatet worden, zonder dat je inhoud verdwijnt en je vanaf nul moet beginnen in de ranking van Google. Investeer éénmalig en je bent voor altijd UP-TO-DATE.

Bovendien kan je met één druk op de knop je nieuwsberichten doorplaatsen op de belangrijkste sociale media (Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest, enz.) en laten versturen in een automatische nieuwsbrief per mail. Zo wordt communiceren met je klanten bijzonder efficiënt.

Heb je al een mooie, moderne website of webshop in bijvoorbeeld WordPress of Drupal? Dan kan een extra Smart-Blog je helpen om eenvoudig veel meer mensen te bereiken:

Contacteer ons voor een vrijblijvende analyse van je online verhaal en een persoonlijke presentatie van onze unieke Google strategie. 

Vond je dit artikel interessant? Hier kan je nog meer tips vinden:

Contacteer ons

U kan ons steeds telefonisch bereiken tijdens de openingsuren op het nummer +32 (0)11 870 835 of via dit contactformulier. Graag tot ziens.

Start typing and press Enter to search