6 tips om beter je doelgroep te bereiken online

Door te wachten tot jouw potentiële klanten je bedrijf spontaan online vinden loop je heel wat kansen mis. Succesvolle bedrijven profileren zich vandaag online via diverse sociale media kanalen en nieuwsbrieven om top of mind te blijven. Het lijkt vaak tijdrovend, kostelijk en vermoeiend om klanten via verschillende kanalen te bereiken, maar het kan ook anders.

1. Je website moet scoren online

Digitale marketeers staren zich soms blind op snelle, handige regeltjes. Dat is onvermijdelijk. Ze werken in een industrie waar je om de oren geslagen wordt met statistieken en algoritmes en waar goeroes steeds op zoek gaat naar onfeilbare formules om een precies resultaat te behalen. Het gevolg is dat marketeers vaak een antwoord zoeken dat simpelweg niet bestaat.

Online vindbaarheid is vandaag veel complexer dan enkele jaren geleden. Niet alleen de content, maar ook de technische opbouw, je aanwezigheid op verschillende social media en je reviews zijn belangrijk. Google voert enkele keren per jaar updates uit die het algoritme veranderen.

Kies dus voor een website die up-to-date blijft en die niet afhankelijk is van die updates.

2. Je social media kanalen moeten leven: posten is de boodschap

Social media zijn vandaag niet meer weg te denken uit je online communicatie. Ook jouw klanten zijn aanwezig op verschillende social media, ook al zit jij er misschien zelf niet veel op.

65 procent van de Belgen gebruikt minstens één sociaal medium op dagelijkse basis. En ze brengen er gemiddeld zo’n anderhalf uur per dag door. Op sociale media actief zijn en adverteren is dus de manier bij uitstek om je doelpubliek te bereiken. En de kosten zijn, vandaag nog, zeer laag ten opzichte van traditionele vormen van adverteren om je doelgroep te bereiken.

Wil je als adverteerders betalend reclame maken, dan zijn er een hoop mogelijkheden om je campagnes te optimaliseren. Zo kunnen ze de specifieke doelstelling kiezen, het gewenste advertentietype uitkiezen en de exacte doelpubliek instellen. Facebook en LinkedIn hebben van alle sociale media de meest uitgebreide analyse-tools om te meten welk effect je advertenties hebben. Want meten is weten. Zo ben je er zeker van dat elke euro ook echt gespendeerd wordt om precies die mensen te bereiken.

Lees ook: Start gericht online te communiceren met uw doelgroepen

3. Laat regelmatig van je horen via nieuwsbrieven

Als iemand al met jouw bedrijf in aanraking is gekomen moet je die kans aangrijpen om hem of haar regelmatig aan je te laten denken. Het kan dat die persoon vandaag nog geen behoefte heeft waar jij een antwoord op hebt maar dat kan binnen een jaar helemaal veranderen. Nieuwsbrieven in de vorm van e-mails zijn nog steeds de beste manier om regelmatig met jouw boodschap in beeld te komen. Beloon je contacten met handige tips en tricks en verveel hen niet met uitsluitend commerciële boodschappen. Dit zal ongetwijfeld zijn vruchten afwerpen.

4. Je Google Mijn Bedrijf pagina moet tip top in orde zijn 

Google My Business is voor Google wat je identiteitskaart is voor de overheid: hun manier om te weten wie jij bent. Om beter te scoren in Google kan je vandaag inzetten op de belangrijkste Google-diensten en SEO. Kwalitatieve Google Reviews worden daarbij steeds belangrijker voor je ranking. En die reviews worden via je Google Mijn Bedrijf gegeven.

Er zijn al heel wat elementen, die je zou verwachten van een standaard website, verwerkt in Google Mijn Bedrijf. Het lijkt er hoe langer hoe meer op dat Google op deze manier de rol van een “standaard” website naar zich toe zal trekken. Zo kan je als retailer zelfs producten toevoegen aan deze pagina. 

Download hier de app voor iPhone of Android. Dan krijg je ook meldingen als iemand een vraag stelt of een review post en je hebt de kans om meteen te reageren.

5. Je moet steeds rekening houden met de Google updates

Met een website ben je afhankelijk van de updates van Google en moet de webdesigner de website na elke Google-update updaten. De “slimme” trucs van vroeger zijn niet voldoende om hoger te scoren in de zoekresultaten van Google: de zoekmachine ‘leest‘ werkelijk de inhoud van pagina’s online en geeft een bepaalde waarde aan die inhoud waardoor ze hoger of lager kunnen scoren. Dit vormt een probleem voor veel webdesigners aangezien zij zich baseren op de kennis die ze vandaag hebben, waardoor die morgen alweer achterhaald kan zijn. 
Werk daarom met de diensten die Google zelf heeft bedacht, waardoor u steeds automatisch up-to-date blijft met de laatste nieuwe ontwikkelingen bij Google.

6. Blijf altijd up-to-date, zonder onderhoudscontract

Betaal je momenteel maandelijks een bedrag om je website up-to-date te houden? Komen er extra kosten bij wanneer je een update op je website wilt plaatsen? 

Wij vinden dat dat beter kan: wij werken niet met onderhoudscontracten of contracten op lange termijn. Onze Smart-Sites en Smart-Blogs zijn een éénmalige investering.

Als je tevreden bent blijf je bij ons. En als je niet tevreden bent kun je ergens anders naartoe. Alles wat wij maken of ontwerpen is dan ook jouw eigendom. Geen addertjes onder het gras, geen wurgcontracten en geen lange termijn gedoe.

Wij geven maandelijks GRATIS opleidingen voor al onze Smart-klanten. In deze opleiding leggen we de werking van ons systeem uit en krijg je tips en een handleiding, waarna je zelf aan de slag kunt. Je kan dus zelf – kosteloos – nieuwe berichten of updates plaatsen, informatie op de Smart-Site of Smart-Blog aanpassen of verwijderen. 
Contacteer ons

U kan ons steeds telefonisch bereiken tijdens de openingsuren op het nummer +32 (0)11 870 835 of via dit contactformulier. Graag tot ziens.

Start typing and press Enter to search