Bloggen: 6 tips om beter te scoren online

Door je verhaal en je kennis te delen in de vorm van blogberichten, inspireer je anderen om zelf aan de slag te gaan met je tips en zorg je ervoor dat je top of mind blijft. In deze onzekere tijden is het belangrijker dan ooit om te blijven communiceren en je netwerk te bereiken met positieve berichten. Bovendien krijg jij zo de kans om (subtiel) een commerciële boodschap over te brengen. Maak jij met je bedrijf een omschakeling van offline diensten en producten, naar een online aanbod? Then blog about it!


We bloggen ondertussen zelf zo'n 6 jaar. Met meer dan 360 blogberichten hebben we onze klanten en ons netwerk op de hoogte gehouden van handige tips, tricks en ervaringen die we bij up-to-date hebben geleerd. Op die manier hebben we maar liefst +800.000 lezers bereikt op onze nieuwsbrieven en artikels en scoren we hoog in de zoekresultaten op onze onderwerpen. Dat zijn mooie resultaten voor een inspanning en een kost die zeer laag ligt, ten opzichte van andere vormen van publiciteit en reclame.


Maar hoe schrijf je nu zo een catchy blog? We helpen je alvast op weg: dit zijn onze 6 geboden van een goed blogbericht.

1. Definieer je doelgroep

Voor wie is mijn artikel bestemd en wat zijn de kenmerken van die doelgroep? Denk hier grondig over na en stem vervolgens je tone-of-voice hierop af. Hoe persoonlijker je aanpak, hoe beter de resultaten zullen zijn. Vragen die je hierbij dient te beantwoorden:
  1. Leeftijd?
  2. Geslacht?
  3. Woonplaats?
  4. Inkomen?
  5. Opleidingsniveau?
  6. Beroep?
  7. Interesses?
  8. Waar zijn ze naar op zoek?
  9. Wat kan jij voor hen betekenen?

2. Creëer een meerwaarde

Content is king. Probeer je in te leven in de wereld van je doelgroep. Op welke vragen willen zij een antwoord? Tegen welke problemen lopen zij aan en hoe kan jij hen daarbij helpen? Wanneer de lezer het gevoel krijgt dat jij hem echt helpt zal hij je met plezier volgen en ook je volgende artikels lezen. Door hierover na te denken zal de relevantiescore van je blog aanzienlijk stijgen. Twee vliegen in één klap dus! Want door een hogere relevantiescore zullen je lezers je bedrijf een betere waardering geven én zal Google je belonen met een betere score in de zoekresultaten.

3. Behandel slechts één onderwerp

Geef duidelijk aan welk onderwerp je zal behandelen in je artikel en probeer niet teveel uit te wijden. Hierdoor vermijd je dat de lezer verdrinkt in de informatiestroom. Wanneer je bijvoorbeeld een oplossing voor een bepaalde kwestie aanreikt, vergeet dan niet eerst te verduidelijken wat de kwestie is en waarom deze problematisch is.

4. Stem je content af op je bedrijf

Houd steeds in je achterhoofd waar de focus van het bedrijf ligt en wijk hier niet van af. Maak duidelijk aan je lezers dat jij een expert bent in je vak. Door je lezers te verwennen met relevante, interessante content die gerelateerd is aan jouw producten of diensten, wek je vertrouwen en blijf je top of mind.

5. Zorg voor een duidelijke structuur

  1. Titel: Denk na over een ijzersterke titel die de lezer zijn nieuwsgierigheid weet te prikkelen maar ook onmiddellijk duidelijk maakt waar het artikel over gaat. (tip: doe dit op het einde)
  2. Inleiding: Schrijf een korte, bondige inleiding die de lezer teast/uitdaagt om verder te lezen. Communiceer in de inleiding van je blog altijd het onderwerp en wat er precies allemaal aan bod zal komen. 
  3. Body: Maak gebruik van tussentitels, quotes, afbeeldingen, video's, bullet points en korte alinea's om het leesplezier te vergroten. Niemand leest graag een ellenlange alinea. Ook topische zinnen kunnen de lezer prikkelen om verder te lezen. Dat zijn zinnen die het centrale idee van je alinea kort en bondig samenvatten. Dankzij deze zin weet de lezer wat hij ongeveer kan verwachten in de alinea. Verklap wel niet alles, zodat er wat spanning wordt opgewekt. 
  4. Conclusie: Vermijd te veel herhaling in je conclusie en probeer hier echt de kern van je boodschap nog eens kort te schetsen.
  5. Feedback vragen: In de laatste sectie van je blogpost heb je de kans om de lezer nog wat langer op je website te houden door feedback te vragen. Op deze manier creëer je interactie, vergroot je de betrokkenheid en verkrijg je waardevolle feedback. 

6. Leg linken naar andere webpagina's

Gebruik je moeilijk woorden in je blogbericht? Of verwijs je naar een andere blog? Of een vakterm die meer informatie vereist? Voeg dan een link toe in je artikel zodat lezers onmiddellijk voldoende geïnformeerd worden.
Tot slot geven we nog deze laatste tip mee: een website alleen is niet meer genoeg. Als je blogt op een traditionele website, ben je feitelijk blogs (en zoekresultaten) aan het delen die een houdbaarheidsdatum zullen hebben. Die blijven namelijk maar net zo lang online als dat die website blijft bestaan. Kies daarom voor de juiste oplossing om je inspanningen voor altijd te laten renderen, door je communicatie online te verspreiden op een manier die ook echt voor altijd online zal blijven. Zo bereikt je content een steeds groter publiek online.

Aanbevolen voor jou

Start gericht online te communiceren met je (nieuwe) klanten

Wacht niet enkel tot je gevonden wordt maar communiceer online rechtstreeks met je doelgroepen op je site, blog, social media en per mail.

Maak een afspraak

Referentieblogs

BEKIJK ALLES   >>

In de kijker

Updates

Inschrijven Nieuwsbrief

Zo word je altijd als eerste op de hoogte gebracht van ons laatste nieuws, updates, jobs, tips & promoties. Stay UP-TO-DATE!

Wat anderen over ons zeggen

NIEUW: UP-TO-DATE MY BUSINESS

Makkelijker, sneller & veiliger kan niet meer!

Ontdek onze nieuwe app waarmee je altijd & overal je (nieuwe) klanten kan bereiken met 1 klik. Tegelijk op je blog, site, social media & per mail.

Ontdek Meer

Referentieblogs

BEKIJK ALLES   >>

In de kijker

Updates

Inschrijven Nieuwsbrief

Zo word je altijd als eerste op de hoogte gebracht van ons laatste nieuws, updates, jobs, tips & promoties. Stay UP-TO-DATE!

WEBSITE LATEN MAKEN?​​​​​​​​​​​​​​

Kies voor een Smart-Site, 100% in Google

Een Smart-Site maakt het gemakkelijk om automatisch up-to-date te blijven met je klanten en overal aanwezig te zijn.

Maak een afspraak