Corona miserie: blijf mensen bereiken online

De Wereldgezondheidsorganisatie heeft het Coronavirus officieel uitgeroepen tot pandemie. Trump legt voor 30 dagen een inreisverbod op voor alle Europeanen, evenementen worden massaal afgelast en de Belgische minister van volksgezondheid raadt aan om zeker 7 dagen ‘in uw kot te blijven’ als je je verkouden voelt. Start-ups worden gewaarschuwd dat ‘winter is coming‘, filmpremières en voetbalwedstrijden worden uitgesteld, beurzen worden geschrapt en Italië blijft gesloten voor de wereld.

Het mag duidelijk zijn: het einde van deze crisis is nog niet in zicht. Ondernemingen die afhankelijk zijn van beurzen, netwerkevents of publieke bijeenkomsten van welke soort dan ook mogen zich opmaken voor een pittig jaar.

De concurrentie staat niet stil

Ondertussen is Amazon deze maand in Nederland gelanceerd om de Nederlandstalige (en dus ook de Belgische) markt te veroveren. Met een speciaal ‘prime’ abonnement krijg je toegang tot gratis leveringen voor bestellingen vanaf 20 euro en hun eigen versie van Netflix. Hun aanbod is ruim 4x groter (en over het algemeen goedkoper) dan Bol.com en zal dus een zware concurrent worden voor de lokale webshops en handelaars.

De opkomst van 5G in West-Europa zet zich gestaag verder en zal op korte termijn de volgende digitale revolutie veroorzaken. SpaceX doet daar nog een schepje bovenop en heeft ondertussen 300 internetsatellieten in een baan om de aarde. Zij willen in 2021 de beste en snelste internetprovider van de wereld worden.

Bedrijven zetten dit jaar stevig in op artificiële intelligentie, waardoor menselijke taken steeds meer overgenomen worden door geautomatiseerde systemen. De komst van veel sneller internet later dit jaar (en de verwachtte doorbraak in 2021) zullen een kantelpunt betekenen voor vele organisaties en hun dienstverlening. Die zal in vele gevallen verbeteren en gevoelig goedkoper worden.

De vooruitgang wacht op niemand. Zelfs niet op Corona.

Wat zal dit betekenen voor jouw bedrijf?

Nu de buitenwereld steeds meer afgesloten wordt, doden we de tijd met smartphones, tablets en laptops. Tijdens de stormen van dit voorjaar zaten we ook veel meer online dan gemiddeld. Nu beurzen en evenementen massaal afgelast worden, dan moet je je online activiteiten wel stevig opkrikken om het verschil in publiciteit goed te maken.

Naamsbekendheid en reputatie worden belangrijker dan ooit. Mensen moeten met jou samen willen werken en niet enkel met je product of dienst.

Dit is het uitgelezen moment om artikels, verhalen en informatie aan te bieden aan jouw doelgroep. Met of zonder Corona: online aanwezigheid zou anno 2020 een prioriteit moeten zijn. Bedrijven die hier in het verleden werk van hebben gemaakt zullen daar nu de vruchten van plukken.

Tijdens een recente lezing heb ik het zo uitgelegd:

Om dit goed aan te pakken sta je best eerst stil bij deze 6 vragen:

  • Wie is je doelgroep? 
  • Wat interesseert hen? 
  • Wat doet je concurrentie? 
  • Waar staat je bedrijf voor? 
  • Wat is je onderscheidend vermogen? 
  • Hoe koppel je de interesses van je doelgroep met jouw verhaal? 
Met de antwoorden op deze vragen kan je aan de slag om een strategie uit te werken. Voer deze consequent uit en de resultaten volgen vanzelf. Blijven communiceren is de boodschap. Zo blijven je klanten aan je denken en zullen ze niet zomaar naar een concurrent gaan.
Hulp nodig met je website, social media of online advertenties? We komen graag langs voor een vrijblijvend gesprek over je huidige aanpak en een presentatie van onze Google-strategie.
Contacteer ons

U kan ons steeds telefonisch bereiken tijdens de openingsuren op het nummer +32 (0)11 870 835 of via dit contactformulier. Graag tot ziens.

Start typing and press Enter to search