Google Mijn Bedrijf: 6 tips om meer klanten te bereiken online

Met de komst van een reeks nieuwe maatregelen en regionale beperkingen zullen (potentiële) klanten steeds meer op zoek gaan naar producten en diensten online en lieft in hun directe omgeving. Jij moet er dus voor zorgen dat jouw bedrijfsprofiel in Google opvalt en dat jij de mensen die mogelijk naar jouw producten of diensten zoeken ook actie laat ondernemen.

Dankzij Google Mijn Bedrijf kan je hier zelf gratis mee aan de slag en kan je heel wat winst boeken om lokaal beter gezien en gevonden te worden online.

Wat is Google My Business?

Google Mijn Bedrijf is je gratis bedrijfsprofiel in Google en de fundering van je onderneming online. In samenwerking met UNIZO Limburg gaf onze zaakvoerder Emiel Jans vorige maand al een uitgebreide toelichting over de werking en de kansen die je hebt met Google My Business. Hier kan je die volledige livestream herbekijken:

Google My Business | UNIZO Limburg | Handige tips & tricks
Je Google My Business profiel is de eerste stap is naar sterke zoekresultaten in Google, dus beschouw de tips in deze video gerust is verplichte leerstof voor elke moderne ondernemer. Of je nu een grote website hebt of niet, deze tips helpen je ongetwijfeld om meer klanten te bereiken online. Hier kan je de livestream en de presentatie zelf stap voor stap herbekijken.

6 tips voor jouw Google Mijn Bedrijf 

1. Reageer op Google reviews en vragen via de app

Google Mijn Bedrijf maakt het voor je klanten eenvoudig om reviews te geven of vragen te stellen. Dit gebeurt rechtstreeks in Google, zonder dat ze nog naar het contactformulier of de contactpagina van je website moeten surfen. Je moet er dus zelf voor zorgen dat je die vragen en reviews ook kan opvolgen en beantwoorden via je smartphone.

Geef bij je instellingen aan dat al deze meldingen naar je gestuurd mogen worden:

Let op: Google stelt dit automatisch voor elke onderneming ter beschikking in de zoekresultaten. Mensen kunnen je nu dus al vragen stellen en reviews geven, maar jij kan er mogelijk nog niet op antwoorden. De app downloaden en die meldingen ontvangen is dus de boodschap!

Na het downloaden van de gratis app krijg je automatisch meldingen wanneer er iemand een vraag stelt of een review geeft. Zo kan je onmiddellijk en on-the-go inspelen op de wensen van je klanten, dat is pas service! Bovendien toon je zo aan Google dat je sneller reageert dan een concurrent, wat weer een invloed heeft op je algemene waardering online.

Download hier GMB voor iPhone.
Download hier GMB voor Android.

2. Voeg 360° beelden toe van je bedrijf 

Het kan dat de beelden in Google Streetview niet kloppen en je niet meteen weet waar je dit zelf kan aanpassen. De 360° beelden van de openbare weg zijn helaas exclusief het domein van Google, maar je kan nu zelf wel recente 360°-foto’s publiceren via Google Mijn Bedrijf op Google Streetview en Google Maps zodat iedereen de meest actuele weergave van je onderneming in Google ziet.

Maak 360°-foto’s met de camera van je telefoon of een gecertificeerde Street View Ready-camera zoals de Insta 360. Je kan dit zelf toevoegen in je Google My Business profiel bij het tabje ‘informatie’.

We hebben zelf deze 360° foto van ons nieuw kantoor genomen met de Insta 360 One. Je kan hier met je duim of de muis van je computer het beeld vasthouden en een kijkje nemen in het kantoor van onze redactie.

3. Deel Google review links om positieve reviews te ontvangen

Google reviews hebben een grote impact op je vindbaarheid in Google. Google houdt hier namelijk rekening mee in zijn ranking, waardoor een bedrijf met goede en kwalitatieve Google Reviews beter zal scoren in de zoekresultaten dan een bedrijf met weinig of geen reviews.

Deel dus de link naar je Google reviews met klanten zodat zij je kunnen helpen om hoger te klimmen in de zoekresultaten.

Zo werkt het:
  1. Log in op Google My Business
  2. Selecteer de locatie die je wil beheren
  3. Klik op “home”
  4. Klik op de knop “meer reviews ontvangen”
  5. Deel de link met je klanten

Denk er aan: als je vandaag geen strategie hebt voor het verzamelen van goede Google Reviews, dan ben je aan het wachten op de slechte. 

4. Toon berichten in Google langer dan 7 dagen

Een GMB bericht blijft ongeveer 7 dagen zichtbaar op jouw profiel en in de zoekresultaten. Het is dan ook de bedoeling dat je regelmatig nieuwe berichten deelt. Toch is dat niet altijd even handig.
Je kan dit omzeilen door een evenement te maken van je bericht. Dit blijft namelijk staan tot het event voorbij is. Als je dit een beetje slim aanpakt kan je het evenement een jaartje voorop plannen. Hierdoor zal de post tot 12 maanden zichtbaar blijven in de zoekresultaten van Google.

Zo tonen wij bijvoorbeeld onze referenties het hele jaar rond, rechtsreeks in de zoekresultaten van Google:

5. Maak gratis een Google site

Je wilt online de juiste informatie online verspreiden én goed gevonden worden in de zoekresultaten. Nu kan je via Google Mijn Bedrijf een gratis “mini-website” samenstellen met de informatie in je Google My Business. Zo worden je aanbod, nieuws, evenementen, reviews en referenties mooi en overzichtelijk weergegeven online Tenslotte geef je je klanten ook meer mogelijkheden om jouw bedrijf te bereiken. Bellen, berichten of reviews? Dankzij de website van Google Mijn Bedrijf kan het allemaal.

Hier kan je op YouTube zien hoe je het werkt.

Deze mini-website is ideaal voor starters of bedrijven met verouderde, simpele websites die bijvoorbeeld nog steeds niet mobielvriendelijk zijn. Denk er aan dat dit een basis website is met slechts beperkte mogelijkheden. Het helpt je om lokaal beter gevonden te worden, maar je bereik is beperkt als je enkele postcodes verderop ook goed gevonden wil worden in Google.

6. Post regelmatig nieuwe berichten

Om relevant te blijven in Google moet je regelmatig nieuwe projecten, aanwervingen of interessante artikels delen via je website, nieuwsbrieven en je social media kanalen. Zo bereik je niet alleen je klanten, maar toon je ook aan Google dat je up-to-date bent en actuele informatie aanbiedt online. Via de Google My Business app kan je dit zelf gemakkelijk doen via de tab ‘berichten’:

Je kan het bericht ook delen via je social media kanalen of per email:

Met deze tips kan je alvast aan de slag om in jouw regio beter gevonden te worden in Google. Goed gevonden worden in Google is natuurlijk heel belangrijk, maar je klanten bereiken via social media en nieuwsbrieven is ook een must. Wil je nog een stap verder gaan met Google en ook je social media en nieuwsbrieven automatiseren via Google diensten? Dan is een Smart-Site in Google misschien iets voor jou ??

Op 19 augustus organiseren van 11:00 tot 12:30 een gratis webinar om vrijblijvende kennis te maken met de werking van een Smart-Site. We tonen je hoe we in een website bouwen met behulp van Google diensten, zodat al je informatie online rechtstreeks bij Google terecht komt en voor altijd up-to-date blijft. Je hoeft dan geen rekening meer te houden met hosting, onderhoud of beveiliging. Daar zorgt Google namelijk zelf voor. Daarnaast tonen we hoe je al je social media kanalen en nieuwsbrieven kan automatiseren, zodat je al je klanten kan bereiken met 1 klik. Inschrijven voor het gratis webinar kan je doen via deze link.

Vond je dit artikel interessant?


Bekijk dan zeker ook deze blogs, vol tips en tricks om beter te scoren online:

Contacteer ons

U kan ons steeds telefonisch bereiken tijdens de openingsuren op het nummer +32 (0)11 870 835 of via dit contactformulier. Graag tot ziens.