Halloween – het populairst in België of in Nederland?

This post was originally published on this site

31 oktober: de dag waarop velen Halloween vieren, acties organiseren en communiceren met klanten. Is Halloween even populair in België als in Nederland of is er een verschil? Hoe ga je hiermee om in je communicatie? En wanneer communiceer je over Halloween? Google Trends geeft de interesse in Halloween van 2004 tot heden weer, en dit voor België en Nederland.

Cijfers in België

In België is de interesse in Halloween gedaald in de periode van 2008 tot 2012. Vanaf 2012 is er een lichte stijging te zien in de resultaten. 

Cijfers in Nederland

Momenteel is Halloween even populair in Nederland als in België, maar de interesse in Halloween is in Nederland pas vanaf 2012 gestegen. Voor 2012 was de interesse in Halloween bij de Nederlanders duidelijk lager dan bij de Belgen. 

Wat zoeken Belgen en Nederlanders in de Halloweenperiode? 

Niet alleen de populariteit, maar ook het zoekgedrag verschilt in België en Nederland. Belgen zoeken naar maquillage en kostuums, Nederlanders zijn eerder geïnteresseerd in ‘fright nights’ en Halloween-gerelateerde evenementen.

Nog een duidelijk verschil: Belgen zoeken eerder via Google Afbeeldingen, Nederlanders zoeken via Google Search en YouTube.

Wat en wanneer communiceer je over Halloween? 

Een Belgisch publiek spreek je best aan met een afbeelding en visuele content, een Nederlands publiek met een artikel of een YouTube video.

Belgen en Nederlanders zoeken tussen 20 en 31 oktober actief naar Halloween en Halloween-gerelateerde content, activiteiten, events, tips en kostuums. Als je wilt communiceren over Halloween en hier een zo groot mogelijk publiek mee wilt bereiken, communiceer je dus best in die periode. Dat is namelijk de enige periode in het hele jaar dat Belgen én Nederlanders op zoek zijn naar Halloween-gerelateerde content.