Online scoren bij uw (nieuwe) klanten

doet u best met Google zelf

MOSAE Magazine – Ivan Jans | 97% Van alle zoekopdrachten op het internet in België en Nederland gebeurt in Google, zowel via desktop als mobiel. Komt uw naam, aanbod of uw boodschap niet naar boven in de zoekresultaten, dan mist u de kans om uzelf kenbaar te maken en dus om te verkopen. Gelukkig doet Google regelmatig een update van haar algoritme, de technologie die instaat voor de zoekresultaten, waardoor u ook steeds nieuwe kansen krijgt om te scoren in de zoekresultaten. Zo werd onlangs een nieuwe update gelanceerd met de nadruk op sociale media, locatie en persoonlijk zoekgedrag. De tijd dat enkel adressengidsen of startpagina’s op de eerste pagina van de zoekresultaten stonden, is helemaal verleden tijd. U kan eindelijk zelf online het stuur in handen nemen.

We gingen eens langs bij Ivan Jans, Google volger van het eerste uur, zaakvoerder van UP-TO-DATE WebDesign en auteur van het (digitaal) boek “Stel je voor met Google Glass” om te polsen hoe Google ooit begonnen is en wat de toekomst ons zal brengen.

 

Wanneer viel Google jou voor het eerst op?

 

Toen ik in 1999 de overstap maakte van een reclamebureau naar een IT-bedrijf, merkte ik dat alle IT’ers daar gebruik maakten van deze nieuwe en cleane zoekmachine. Als ik vroeg waarom, kreeg ik als antwoord dat ze hiermee tenminste nog fatsoenlijke zoekresultaten kregen op hun vragen, in tegenstelling tot de toen heersende zoekmachines (Yahoo en Altavista) en vooral de reactiesnelheid, die toen nog heel belangrijk was. Google baseerde zich namelijk op de inhoud van de websites en niet enkel op de door webmasters opgegeven trefwoorden waarmee de toenmalige zoekmachines nog vaak om de tuin konden geleid worden.

 

Daarnaast kennen we Google ook van haar overnames en nieuwe mogelijkheden zoals bv. YouTube. Welke overname was nu eigenlijk de eerste?

 

In 2000 werd Google de belangrijkste zoekmachine ter wereld. Google kwam er al snel achter dat als ze haar leiderspositie wilde behouden, ze te afhankelijk waren van (vaak dure) webmasters, copywriters en hun beschikbaarheid. Google Blogger werd in 2003 de eerste en belangrijkste overname in de groeistrategie. Hiermee kon plots iedereen op een gratis en gebruiksvriendelijke manier zijn verhaal plaatsen op het internet, met of zonder foto, waarbij de lezer de mogelijkheid kreeg om hierop te reageren. Daarnaast werd het voor bezoekers mogelijk om zich te abonneren en een e-mail te ontvangen bij iedere publicatie. Eigenlijk
sociale media avant la lettre.

 

Dus Google werd meteen de belangrijkste zoekmachine wereldwijd, maar hoe werd het ook het sterkste merk?

 

Grotendeels dankzij Google Adwords. Het concept “betalen per klik” werd in het leven geroepen en heeft de wereld van de advertentie voor altijd veranderd. Hiermee was niet alleen het meest succesvolle verdienmodel op het internet geboren, maar eveneens één van de meest succesvolle van de afgelopen 100 jaar. Vanaf 2003 werd het mogelijk om deze advertenties te integreren in websites en Blogger waarmee webmasters en auteurs ook iets konden verdienen per klik, een kwestie van geven en nemen. Anno 2014 zien we dit zelfs terug bij zowel Nederlandse als Belgische krantensites.

In 2004 werd Gmail, de nu grootste e-mail webservice ter wereld, gelanceerd met eveneens Google Adwords in de rechterkolom.

Hoe werd Google de grootste content-leverancier van het internet?

 

Dankzij haar gratis diensten! In 2005 lanceerde ze het alomgekende Google Maps, de eerste mobiele zoekapplicatie en Google Analytics waarmee het bezoekersgedrag van websites en blogs gemeten kon worden. In 2006 gebeurde de veruit bekendste overname, namelijk die van YouTube, nu de meest populaire videosite ter wereld. Niet alleen werd het toen voor iedereen mogelijk om gratis een video te publiceren, maar ook om deze wereldwijd te delen via websites, Blogger en de opkomende sociale media. Na de overname van Picasa in 2003, lanceerde Google in 2006 de mogelijkheid om
Picasa Webalbums te publiceren waarmee eveneens iedereen in staat werd gesteld om gratis talloze fotocollecties online te delen. Je kan je zelfs de vraag stellen of bv. Facebook zo’n succes geworden zou zijn zonder deze gratis online (content)tools.

 

In 2006 werd de concurrentiestrijd op het internet met Microsoft beslecht met de lancering van Google Agenda en Google Docs & Spreadsheets, waardoor documenten en bijlages ook online beschikbaar werden voor websites en blogs, en opnieuw deelbaar via de sociale media. In 2007 worden 8 nieuwe talen toegevoegd in Google Blogger waarmee dit het eerste platform was dat in 19 talen vertaald kon worden. Nu reeds vertaalbaar in 80 talen. En in 2008 werd de nu meest populaire browser Chrome vervroegd gelanceerd, wat de jarenlange dominantie van Micosoft Explorer in slechts enkele jaren wist te beslechten.

Hoe heeft Google gereageerd op de mobiele & sociale media revolutie?

 

In 2007 lanceerde Google gratis Android als reactie op de iOS van de revolutionaire iPhone (tot grote woede van Steve Jobs). Momenteel heeft Android zelfs het grootste marktaandeel. Sindsdien heeft Google alle eerder genoemde gratis online diensten omgezet voor mobiel gebruik, met Google Street View als meest opmerkelijke uitbreiding en hun eigen App (Play) Store met Google Blogger weer als één van de eerste gratis mobiele Google apps.

 

In 2010 introduceerde Google de Nexus One, de eerst smartphone van Google zelf, om aan te tonen wat er allemaal mogelijk was met Android (in 2015 de Google Pixel). Sindsdien werd deze productlijn steeds verder geperfectioneerd en gemoderniseerd met de nieuwste mogelijkheden en trends zoals onder andere spraaktechnologie, nieuwe zoektechnologie en automatische vertaling van gesprekken. Intussen hebben ook de Android Wear (smartwatch), de Nexus Play (smart TV) en de Chromecast (mediastreaming) in 2014 hun intrede gemaakt.

 

Na jarenlange weigering van Facebook om zijn inhoud ook doorzoekbaar te maken voor Google, werd het nieuwe sociale platform Google+ gelanceerd in 2011 wat niet meteen op veel enthousiasme kon rekenen. Ondertussen is Google+ uitgegroeid tot de grootste bedrijvengids wereldwijd. Ook hier werd Blogger als eerste geïntegreerd waardoor alle gepubliceerde blogberichten meteen ook op de Google+ Pagina verschijnen, inclusief de reacties onder ieder blogbericht.

 

Wat mogen we nog verwachten van Google?

 

Alle mobiele Google apps, blogs en websites zijn nu zodanig aangepast om optimaal te kunnen functioneren op alle apparaten. (50% van alle zoekopdrachten gebeurt nu al mobiel.)

 

Nu komt de spraaktechnologie aan de beurt waarmee we vragen gaan stellen aan Google via alle mogelijke apparaten i.p.v. nog zoekopdrachten te moeten typen. Daarom hecht ik (en Google) nu meer belang aan FAQ’s in de websites daar dit goede antwoorden zullen worden nu en in de zeer nabije toekomst.

 

Wat betekent dit nu allemaal voor onze ondernemers?

 

Dat het steeds moeilijker wordt om de aandacht van (nieuwe) klanten te trekken en de concurentie aan te gaan met de grote spelers.

Een bedrijf dat zich vandaag succesvol online wilt profileren, doet dit niet meer enkel via een website. Je moet rechtstreeks met je doelgroep kunnen communiceren. Maak daarom van je bezoekers ook je volgers! Sociale media, blogs en e-mailing spelen hierin een zeer belangrijke rol. Maar dit vraagt veel planning, tijd en kennis om dit als ondernemer te kunnen blijven doen.

Door gebruik te maken van Google Blogger als aangeefluik, waarmee al uw communicatie automatisch wordt doorgeplaatst naar de belangrijkste sociale media en een e-mail vertrekt naar uw klanten, bespaart u zich veel tijd (en geld) terwijl u geen kansen laat liggen. Zo blijft u online scoren bij uw klanten, uw volgers en bij Google zelf.