Social media vroeger en nu

Social media hebben ons leven veranderd en vergemakkelijkt, dat weten we allemaal. Maar wat is precies de impact van de opkomst en evolutie van social media? Wij brengen de evolutie van social media visueel in kaart!

1. Navigeren: van kaart naar smartphone

Iedereen herinnert zich wel de tijd dat we in de auto zaten met een kaart in onze handen. Als je geluk had, zat er een co-piloot naast je die je hierbij kon assisteren. Vandaag is dit gelukkig verleden tijd: dankzij de evolutie van social media, apps en met de komst van de smartphone hebben we onze compacte GPS altijd bij de hand. Handige apps als Google Maps en Waze begeleiden ons naar onze bestemming. Je kunt een start- en eindbestemming kiezen, ingeven hoe je reist (met het openbaar vervoer, te voet, met de fiets of met de auto) en je kunt eventueel tussenstops toevoegen. Het gaat zelfs verder dan dat: door Google Maps en Google Agenda te synchroniseren kan je via je agenda het adres van de volgende afspraak navigeren.

Download deze handige navigatie-apps! 

 

2. Papieren folders en brochures zijn verleden tijd

De tijd dat je je boodschap enkel met een papieren brochure naar buiten kon brengen is gelukkig ook voorbij. Vandaag kan je al jouw informatie in je website en op je social media accounts toevoegen. Daarnaast wordt al deze informatie gecentraliseerd in Google Mijn Bedrijf, dat de openingsuren, locatie, producten en laatste nieuwsupdates en events toont bij een zoekopdracht in Google.

3. Google vervangt de Gouden Gids

Stel: je bent op zoek naar een kapper, want die van jou is op vakantie. Vroeger zouden we de Gouden Gids of een ander telefoonboek raadplegen, vandaag kan je via Google kappers in jouw buurt opzoeken. Je kunt ze zelfs opzoeken door een vraag te stellen aan de Google Assisitent: “OK Google, zoek een kapper in de buurt”. Google zal jou dan de beste antwoorden op jouw vraag geven.

4. Video’s zijn toegankelijk voor iedereen

Voor het ontstaan van YouTube, in 2005, kon je je video enkel delen via een statische website. Dankzij YouTube kan je jouw video’s online opslaan en delen. Daarbij komt dat iedereen vandaag goede video’s kan maken; iedere smartphone heeft een ingebouwde camera en vandaag zijn er tal van apps die videobewerking toegankelijk maken voor iedereen.

5. Adverteren wordt gemakkelijker

Adverteren in printmedia is omslachtig geworden: hoe weet je zeker of je je doelgroep wel bereikt? Je kunt je wel baseren op het aantal verkochte exemplaren van tijdschriften en kranten, maar je weet nooit zeker wie jouw advertentie heeft gezien, en wie daardoor actie heeft ondernomen door bijvoorbeeld het gepromote product te kopen of zich in te schrijven voor een evenement.
Vandaag is het veel gemakkelijker om je publiek online te bereiken. Door online en via social media te adverteren, kan je je doelgroep specifiek instellen. Je kunt vrouwen of mannen van een bepaalde leeftijd in een bepaalde regio bereiken, bijvoorbeeld mannen van 25-50 in een straal van 50km rond Hasselt. Daarnaast kun je de interesses van de doelgroep instellen, zodat je enkel mannen tussen 25 en 50, in een straal van 50km rond Hasselt bereikt die geïnteresseerd zijn in voetballen.
Naderhand kan je de advertenties in real time aanpassen, afhankelijk van de prestaties ervan. Als je bijvoorbeeld ziet dat de mannen van 25-30 geen interesse tonen in jouw advertentie, kun je de doelgroep aanpassen. Zo zal jouw budget beter gespendeerd worden. Daarnaast kan je zwart op wit zien hoeveel mensen je met jouw advertentie hebt bereikt, wie heeft doorgeklikt, wie jouw bericht heeft gedeeld enzoverder. Aan de hand van de resultaten kan je de volgende advertentiecampagne nog beter instellen.

6. Alles bij de hand

De komst van sociale media zorgt ervoor dat je alles bij de hand hebt, waardoor je niet meer moet sleuren met 1001 papieren, naamkaartjes en folders. Je kunt namelijk een QR code toevoegen aan je naamkaartje, waardoor een persoon – nadat je die code scant – automatisch in je contactenlijst komt te staan. Via voice search kan je dan weer alle informatie over een bepaald bedrijf, merk of persoon opzoeken. Via de virtuele assistent op je smartphone kan je ook meteen naar een bepaalde locatie zoeken en hiervoor een routebeschrijving laten starten. De mogelijkheden zijn eindeloos!
Weet je niet wat je kunt vragen aan de virtuele assistent? Hier krijg je alvast een overzicht van enkele spraakcommando’s.

 

7. Daten was nog nooit zo gemakkelijk

Met de komst van datingapps zoals Tinder is het veel gemakkelijker om een date te scoren. Vroeger kon je jezelf verkopen door bijvoorbeeld een zoekertje in de krant te plaatsen of door mensen aan te spreken op café. Vandaag kan dat vanuit je luie zetel!

Datingapps hebben ook potentieel voor bedrijven: door te adverteren op datingapps zoals Tinder trek je andere volgers aan én kun je polsen naar de interesse in je merk of bedrijf. De kans is groot dat je de eerste bent in jouw branche die Tinder gebruikt. Het principe van Tinder wordt gehanteerd; als je een ‘like’ krijgt en dus matcht, kun je bekijken welke profielen interesse tonen in jouw merk of bedrijf. Je kunt er ook een call-to-action aan koppelen, bijvoorbeeld link naar jouw website of Facebookpagina.

Bij dit soort advertenties is de hoofdafbeelding enorm belangrijk. De inleidende tekst moet de potentiële match verleiden. Waarom zijn jullie de perfecte match? Wat heb je te bieden? Wat zijn jouw interesses? Je kan je Instagram profiel en Spotify koppelen aan je Tinder profiel, om zo een beter beeld te geven van jouw merk of bedrijf. Tip: kies een favoriet nummer via Spotify dat echt past bij je merk of bedrijf.

Wat wordt gecommuniceerd? Bedrijven communiceren vooral over events, opendeurdagen en wervingen. Hier doet Tinder dus dienst als informatie- en wervingskanaal. Maar ook profielen die leiden naar een specifieke pagina in de website, zoals een downloadbaar bestand of een inschrijfpagina – zijn aanwezig op Tinder.

8. Draadloos = onafhankelijk

 

We zijn onafhankelijk, we zijn altijd en overal bereikbaar en kunnen dus ook overal communiceren. Het feit dat we niet meer afhankelijk zijn van een vaste pc of modem, zorgt ervoor dat de wereld letterlijk en figuurlijk aan onze voeten ligt. Je kunt onderweg een Facebookpost schrijven en inplannen, je kunt op locatie vloggen en je kunt zelfs vanuit Japan aanwezig zijn bij een belangrijke meeting! Social media en enkele apps zorgen hiervoor: zo kan je via alle social media berichten op voorhand inplannen, je kunt via je mails beantwoorden, je kunt video’s delen en live gaan, enzoverder.

 

9. Nieuwsbrieven vervangen de postmailings

Vandaag kan je duizenden mensen bereiken met een nieuwsbrief. Voor de komst van de e-mail kon je deze mensen enkel bereiken via post-mailings, wat je een klein kapitaal aan papier, enveloppen, inkt,  postzegels en vooral veel tijd kostte. Gelukkig kan je vandaag honderden, duizenden mensen bereiken via een nieuwsbrief! Met één klik kan je jouw klanten, volgers, personeel of kennissen informeren.
De komst van e-mailmarketingplatformen als Mailchimp gaan nog een stapje verder: met deze platformen kan je je e-mails inplannen, kan je je doelgroep opdelen in verschillende subdoelgroepen en kan je duidelijke call-to-actions toevoegen aan je e-mail.

10. Altijd up-to-date met één klik!

Gemakkelijker kan bijna niet: vandaag is het mogelijk om alle updates, nieuwsberichten, promoties, aankondigingen en uitnodigingen met één klik via jouw website, alle social media én als nieuwsbrief te versturen. 

Wil jij ook kunnen genieten van alle voordelen die social media ons vandaag te bieden hebben? Kom naar één van onze seminaries en ontdek de geheimen van het internet!

Contacteer ons

U kan ons steeds telefonisch bereiken tijdens de openingsuren op het nummer +32 (0)11 870 835 of via dit contactformulier. Graag tot ziens.

Start typing and press Enter to search