Waarom een nummer 1-positie in Google niet zaligmakend is

Zeggen dat een nummer 1-plek in de zoekresultaten van Google een stevige boost is voor je bedrijf, is een open deur intrappen. Zo gaat het eerste zoekresultaat gemiddeld met zo’n 30 procent van het verkeer aan de haal. Dat is dubbel zoveel als dat van de nummer 2. Toch wil dat niet zeggen dat je daarom op je lauweren moet gaan rusten. Het is essentieel om relevant te blijven voor (potentiële) klanten en dat is iets waar je aan moet blijven werken.

Google hamert op gebruiksvriendelijkheid en is daar door de jaren heen ook bijzonder bedreven in geraakt. En dat kan een vertekend beeld geven. De zoekmachine wil de gebruikservaring verbeteren door zoekresultaten te personaliseren. Het is geen geheim dat Google weet welke websites je bezoekt, maar wat velen niet weten is dat Google die info ook gebruikt en de zoekresultaten die bij jou persoonlijk verschijnen zullen verschillen van die van een andere gebruiker. Als je dus je eigen bedrijfswebsite vaak bezoekt, zal die in jouw persoonlijke account hoger in de zoekresultaten komen te staan, wat uiteraard niet realistisch is voor de doorsnee bezoeker.

Smeed een band met je volgers en blijf top-of-mind

‘Kwaliteit over kwantiteit’ is ook vaak het devies. Je steekt veel beter je energie in één sterk artikel waarmee je honderden, zo niet duizenden mensen bereikt en je hoog in de zoekresultaten staat. Voortdurend nieuwe stukken en links creëren die uiteindelijk maar weinig opbrengen, heeft weinig zin. Wees dus selectief en ga voor kwalitatieve content.

Als je je bedrijf onder de aandacht wil brengen is er vandaag de dag geenenkel communicatiemiddel zo sterk als sociale media. Je kan er een band smeden met je volgers, zodat je ‘top-of-mind’ blijft wanneer (potentiële) klanten op zoek gaan naar een product of dienst die jij kan leveren. Ook e-mailmarketing geef je bezoeker een meer persoonlijk gevoel, dat je via een zoekmachine nooit kan bereiken.

Tot slot kan je natuurlijk ook gewoon betalen om met je bedrijf bovenaan Googles zoekresultaten te staan. Je website verschijnt dan voor specifieke zoekwoorden helemaal bovenaan en je betaalt alleen wanneer een bezoeker ook effectief doorklikt naar jouw website. Dat kan al voor enkele euro’s en is eigenlijk vooral interessant als je dure producten verkoopt. De investering wordt dan relatief bijzonder laag.

Ga voor een gezonde mix en neem voorsprong

Maar laat deze tips je niet te zeer afleiden van een goede positie in Google. Want laat het duidelijk zijn: die is nog altijd erg belangrijk voor het succes van je zaak. Het is wel nodig om je digitale marketing verder open te trekken. Alleen zo krijg je een gezonde mix en kan je pas echt voorsprong nemen op de concurrentie.
Contacteer ons

U kan ons steeds telefonisch bereiken tijdens de openingsuren op het nummer +32 (0)11 870 835 of via dit contactformulier. Graag tot ziens.