Zo vindt u gratis de beste foto’s voor uw online communicatie

This post was originally published on this site

Heeft u moeite met het kiezen van een goede foto voor een artikel of bericht? Wij geven u alvast enkele tips. Een goede foto is een foto die past bij de boodschap van het bericht, past bij het bedrijf en die de boodschap naar buiten brengt. Daarnaast is het belangrijk dat u een duidelijke, scherpe foto op uw website plaatst.

Wat is een goede foto?  

  • Een foto die past bij het bedrijf of merk
  • Een foto moet altijd in landscape (liggend) gemaakt worden. Alleen dan komt de foto tot zijn recht in uw Smart-Site of Smart-Blog.
  • Een foto die past bij uw website. De afbeeldingen moeten in harmonie op de website staan. Kies bijvoorbeeld voor één terugkerend kleuraccent of een bepaalde sfeer in alle foto’s. 
  • De belangrijkste zaken staan in het midden van de foto. Dat kan een persoon, dier of een voorwerp zijn. 

Het kleurgebruik, de sfeer en je persoonlijke smaak even buiten beschouwing gelaten, is het formaat van de foto van groot belang. Zowat elke trage website komt tegenwoordig voort uit verkeerd gebruik van foto’s. Enkele cijfers om rekening mee te houden:

  • De meeste voorkomende schermen (ongeveer 34%) hebben het formaat 1366×768. Afbeeldingen groter dan 1366×768 zullen dus niet passen op de meeste schermen.
  • De meeste blogs en nieuwsrollen zijn ongeveer 760px breed.
  • Een 16 megapixel afbeelding is 4920 x 3264 pixels groot. Dit zou ongeveer 360% te groot zijn voor zowat elk scherm en 647% te groot voor de meeste blogs.

Bewerk dus eerst je afbeeldingen door de grootte aan te passen zodat deze aangepast is voor het internet. Er zijn heel wat gratis tools online om afbeeldingen in grootte en effecten aan te passen. Voorbeelden van zo’n tools kan je hier en hier terugvinden. Volg deze link om enkele sites te vinden waar je gratis professionele foto’s kan vinden om zelf te gebruiken in je website en artikels.

Tips voor bedrijven 

Identiteit

Uw persoonlijke identiteit en de identiteit van uw bedrijf. Wat wilt u uitstralen? Wie zijn uw klanten en opdrachtgevers? Bedenk ook wat uw klanten belangrijk vinden. Heb je bepaalde kleuren in het logo of in de website gebruikt? Zorg er dan voor dat deze kleuren terugkomen in de foto’s. Dit kan subtiel of expliciet, afhankelijk van de foto en waar de foto terecht zal komen.

Eenheid

Gebruik geen kakofonie aan foto’s, maar zorg voor eenheid. Dus of zwart-wit of kleur, liggende foto’s of staand, abstract of concreet. Of kies voor een bepaalde sfeersetting in de foto’s en trek die door.

Elke foto vertelt een verhaal

Wees u bewust van wat een foto vertelt, door middel van kleurgebruik (warm / koud), lijnen (rommelig of recht) en compositie (voorgrond, achtergrond, diepte) wordt dat verhaal verteld. Maak hier een duidelijk verhaal van met mooie lijnen, een passend kleurgebruik en een doordachte opbouw van de foto. 

Hoe maakt u een goede foto?

U heeft geen dure camera nodig om een goede foto te maken, moderne smartphones zijn tegenwoordig voorzien van een zeer goede camera.

  1. Open de camera op uw smartphone
  2. Houd uw smartphone liggend vast (zodat u breedbeeld foto’s maakt)
  3. Houd de camera gericht op datgene waarvan u een foto wilt maken
  4. Tik op het scherm om scherp te stellen
  5. Zorg ervoor dat het belangrijkste – het onderwerp van de foto – in het midden staat 
  6. Klik en klaar! 

Nadien kunt u bewerken, filters toevoegen of de foto bijknippen. Dat kan trouwens ook gewoon via apps op je Smart-Phone. Let op bij de keuze van een filter. Gebruik steeds dezelfde filter bij de foto’s die op de website belanden.

Tot slot kan u altijd een kijkje nemen op Pexels of Pixabay voor een uitgebreid aanbod van gratis stock-foto’s om te gebruiken. Bij Shutterstock kan u terecht voor een betalend abonnement, maar dan heb je natuurlijk veel meer foto’s om uit te kiezen.

Veel succes!

Blijf UP-TO-DATE via:

      

Contacteer ons

U kan ons steeds telefonisch bereiken tijdens de openingsuren op het nummer +32 (0)11 870 835 of via dit contactformulier. Graag tot ziens.

Start typing and press Enter to search